Najkorzystniejszy jest układ, w którym wszystkie wypowiedzi jednego respondenta zakodowane są w jednym wierszu. Taki wiersz składa się: z kodu Grupy (duża litera) i Klasy (mała litera) oraz z ciągu rang wypowiedzi przed i po.
Wszystkie dane z tej samej próby powinny być zawarte w kolejnych wierszach. Wszystkie wartości w danej kolumnie muszą dotyczyć tego samego Wskaźnika.
Zmienne jako zbiory wskaźników
Tabela Wskaźników
Wskaźnikami nazywamy tu zbiór wypowiedzi wobec pojedynczego bodźca-stwierdzenia, a ilościowo są to statystyki z rang lub wag przypisanych opcjom wybranym przez respondentów. Znak prim przy oznaczeniach statystyk (np. M') oznacza pomiar przed, a bis(M") – pomiar po. Znak ±(np. ±M) oznacza różnicę statystyk między drugim i pierwszym pomiarem. W kolumnach tabeli – numerowanych zgodnie z pozycją bodźca-stwierdzenia w Skali pomiarowej – umieszczane są statystyki obliczone dla prób badawczych (Klas, Grup lub Ogółu). W przyjętej tu strukturze tabel, dwa sąsiednie Wskaźniki tworzą komplementarną parę kontrolną.
Zmienne elementarne
Sens merytoryczny zmiennych elementarnych wynika bezpośrednio z treści bodźców-stwierdzeń w kwestionariuszu. Statystyki tych zmiennych (miary Rozziewu i Konkluzyjności) są kluczowe w fazie weryfikacji i optymalizacji nowej Skali.
Tabela Składników
Składnikami nazywamy tu zmienne wyrażające jakościowo meritum badanych cech, a ilościowo jest to zbiór statystyk opisujących rezultaty pomiarów (np. poziomy, różnice, trend, dynamikę). Każdy Składnik jest średnią z kontrolnej pary Wskaźników. W kolumnach tabeli – o zwięzłych nazwach pojęć zdefiniowanych w fazie konceptualizacji – umieszczane są statystyki obliczone dla każdej z porównywanych prób. Obok kodu lub numeracji próby (Klasy lub Grupy) podaje się też ich liczebności(n=94, n=113). W przyjętej tutaj strukturze przekrojów przez zmienne, dwa sąsiadujące w tabeli Składniki tworzą Czynnik.
Zmienne cząstkowe
Sens merytoryczny zmiennych cząstkowych wynika z nazw oraz z opracowanych wcześniej definicji każdego Składnika. Statystyki tych zmiennych są kluczowe w szczegółowej analizie badanych cech oraz w ocenie Spójności wypowiedzi.
Tabela Czynników
Czynnikami nazywamy tu zmienne wyrażające typologię badanej kategorii psychologicznej lub pedagogicznej (np. ze sfery mentalnej i wolicjonalnej), a ilościowo jest to zbiór statystyk opisujących stan danej kategorii. Każdy Czynnik jest średnią z komplementarnej pary Składników. W kolumnach tabeli – o zwięzłych nazwach pojęć zdefiniowanych w fazie konceptualizacji – umieszczane są statystyki obliczone dla każdej z prób. W wierszu N" podaje się poziomy docelowe Norm dla populacji. Dodatkowo warto też w trzech ostatnich kolumnach umieścić rezultaty połówkowe (np. Doznanie i Poznanie) oraz wynik ogólny ewaluacji (np. Kultura).
Zmienne splotowe
Sens merytoryczny zmiennych splotowych wynika z nazw kategorii i z opracowanych wcześniej definicji każdego Czynnika. Statystyki tych zmiennych mają kluczowe znaczenie w analizie relacji między komponentami afektywnymi i kognitywnymi.
Tabela Wyników
Wynikami nazywamy tu scalone zbiory wypowiedzi wszystkich respondentów z danych prób wobec wszystkich bodźców-stwierdzeń, a ilościowo są to statystyki wyrażające rezultaty zagregowane w zmienne ogólne. W kolumnach tabeli – opisanych kodami zgodnie z literowymi oznaczeniami Grupy lub Klasy – umieszczane są statystyki zbiorcze i osiągnięcia wszystkich porównywanych prób badawczych. W wierszu poniżej kodu podawane są liczebności tych prób (n). Najcenniejsze są tu wyznaczone empirycznie miary przyrostów: Trendów(±t) i Efektów(±e).
Zmienne ogólne
Sens merytoryczny zmiennej ogólnej wynika z definicji indicatum, przyjętej w fazie konceptualizacji jako globalny przedmiot badań. Statystyki tej zmiennej są kluczowe w analizie całkowitych efektów ewaluowanego procesu i w ocenie jakości badań.
Próby badawcze jako zbiory przypadków
Tabela rezultatów Klas
Rezultaty zbiorcze, uzyskane przez elementarne próby badawcze (Klasy), kumulowane są tu w wierszach rozpoczynających się od dwuliterowego kodu Klasy(np. Aa) i jej liczebności(n). W przykładzie widzimy Wartości wypowiedzi przed kursem M', po kursie M" oraz Zmianę ±M.
Próby elementarne
Oprócz analiz statystyk dla Klas, możliwe są też podziały na próby różniące się jakimś ustalonym empirycznie parametrem. Przykładem jest wyodrębnienie trzech frakcji respondentów osiągających różne poziomy rezultatów: wysoki, średni, niski.
Tabela rezultatów Grup
Rezultaty zbiorcze, uzyskane przez zasadnicze próby badawcze (Grupy), kumulowane są tu w wierszach rozpoczynających się od jednoliterowego kodu Grupy(np. A) i jej liczebności(n). Zmiana ±M wyraża przyrosty Wartości w toku procesu edukacyjnego poddanego ewaluacji.
Próby zasadnicze
W testowaniu strategii edukacyjnych i w ewaluacji efektów oddziaływań zachodzi niekiedy potrzeba podziału respondentów na grupy eksperymentalną i kontrolną. Ponadto możliwe i stosowane jest też rozwarstwienie ze względu na płeć.
Tabela rezultatów Ogółu
Uogólnione wyniki statystyczne, uzyskane przez Ogół badanych reprezentujących populację, zajmują cały obszar tabeli. Liczba wierszy zależy od liczby wyświetlanych parametrów, a tych w pomiarach Skalą dwuważonych ocen można obliczyć ponad 40 (w tym pary przed i po).
Próby całościowe
W ustalaniu zasięgu prób całościowych konieczne jest branie pod uwagę wieku respondentów. Przykładowo w ewaluacji efektów osiąganych przez uczących się, należy analizować odrębnie rezultaty gimnazjalistów, licealistów bądź studentów.