Skala dwuważonych ocen jako wieloaspektowe narzędzie pomiarowe
Opracowanie wysokiej jakości Skali pomiarowej wymaga nie tylko trafnego doboru Wskaźników odzwierciedlających rzeczywistość, lecz także ujęcia różnych aspektów badanych zjawisk w wymiarach osobowych, czasowych i przestrzennych. Odbywa się to poprzez celowe zróżnicowanie treści bodźców-stwierdzeń w kwestionariuszu. Pobierz szerszy opis w PDF.
Komplementarne pary wskaźników
Wskaźniki intro- i ekstraspekcyjne
Ważną badawczo kwestią jest aspekt osobowy. Warto, aby respondenci wypowiadali się nie tylko o sobie, lecz także o innych podmiotach badań. Zatem introspekcyjna część wskaźników powinna dotyczyć autorefleksji, samooceny świadomości, własnych odczuć i stanów psychicznych, natomiast część ekstraspekcyjna powinna odzwierciedlać rzeczywistość, refleksję o otoczeniu i ocenę kontekstów. Pomimo subiektywności, introspekcja w ewaluacji dostarcza najwartościowsze dane empiryczne.
Przykład pary bodźców-stwierdzeń o sobie | o innych
– Wątpię w przydatność niniejszego kursu ukazującego metodologię Ewaluacji splotowej.
– Znający klasyczną metodologię badań naukowych też odniosą z tego kursu pożytek.
Wskaźniki retro- i futurospekcyjne
Drugą kwestią jest aspekt czasowy. Respondenci powinni wypowiedzieć się o stanie aktualnym, lecz także o przewidywaniach. Retrospekcyjna część wskaźników wymaga oceny stanów wcześniejszych i procesów minionych bądź trwających, natomiast część futurospekcyjna dotyczy prognozowania stanów przyszłych i deklarowania planowanych postępowań. Jeśli stan aktualny jest niezbyt korzystny, to perspektywa poprawy w przyszłości ma duże znaczenie wnioskotwórcze i formatywne.
Przykład pary bodźców-stwierdzeń dotychczas | w przyszłości
– Dziś znam już główne zasady przygotowania i przeprowadzania Ewaluacji splotowej.
– Po głębszym przestudiowaniu kursu będę w stanie pojąć całą opisaną strategię Ewaluacji.
Wskaźniki stanów krótko- i długotrwałych
Trzecią kwestią jest aspekt stałości. Respondenci winni określić, czy aktualnie zbadane stany są tylko przejściowe, czy już ustabilizowane. Warto, aby część wskaźników próbkowała cechy możliwe do względnie łatwego kształtowania, a część testowała stany obiektywnie niepodatne na zmiany. W ewaluacji efektów kształcenia duże znaczenie ma trwałość formowanej wiedzy, więc jeśli ujawnią się jedynie chwilowe trudności, to jest to mniej niepokojące niż trwała niezdolność do osiągnięcia celów.
Przykład pary bodźców-stwierdzeń chwilowo | trwale
– Trudność ze zrozumieniem metodologii można pokonać poznając jej elementy krok po kroku.
– Barierą w opanowaniu sztuki ewaluacji zawsze pozostanie zawiłość metod statystycznych.
Wskaźniki cech lokalnych i globalnych
Czwartą kwestią jest aspekt zasięgu zjawiska. Chodzi o to, czy zmierzone cechy lub zjawiska dotyczą tylko grup i procesów lokalnych, czy może są typowe dla populacji. Warto, aby część wskaźników próbkowała cechy uczestników kursu, a część sprawdzała, jak te cechy wygladają w społeczeństwie. W ewaluacji efektów kształcenia chodzi o badanie zjawisk lokalnych, jeśli jednak efekty są trudne do osiągnięcia, to weryfikuje się, czy może są to trudności globalne lub obiektywne.
Przykład pary bodźców-stwierdzeń lokalnie | ogólnie
– Na studiach licencjackich jesteśmy już w stanie obliczać i oceniać podstawowe statystyki.
– Dla większości, nawet dla wielu profesorów, testy istotności statystycznej to czarna magia.